featured partner blogs

Få styr på dine produktdata og skab øget salg

Produktdata kan være en tidsrøver

Nedenstående indlæg er produceret som en del af #KICDK – Kunden i Centrum. KICDK er et program der kører i 2016/2017 i samarbejde med Dansk Erhverv, NBI, ITBranchen, Sitecore og en række af branchens stærkeste aktører inden for “strategisk kundecentricitet” med målet om at rykke konkurrencefordelene for danske virksomheders digitalisering og kundecentricitet. Mål din egen kundecentricitet på kundemålskiven her.

 
Gode produktdata er en konkurrenceparameter, og evnen til at eksekvere hurtigt på tværs af kanaler er afgørende for mange virksomheders evne til at stå forrest, der hvor kunderne er.

 

Alligevel ser vi hos Netcompany mange produktorienterede virksomheder med hundrede eller tusindvis af produkter, der sælges på tværs af kanaler og markeder, hvor disse virksomheder fortsat bruger rigtigt meget tid på manuelt at opdatere produktinformationer i et sammensurium af Word, Excel og andre filer, som importeres frem og tilbage mellem diverse databaser.

 

Andre steder ser vi at virksomhederne lægger udvalgte produktdata ind i ERP, men hvor de ikke hører hjemme der og hvor det hurtigt bliver et udviklingsprojekt, hver gang der skal tilføjes nye data.

 

Begge ovenstående situationer fjerner virksomhedernes agilitet, spilder værdifuld arbejdstid og forringer hele product marketing området, hvormed det fulde slagspotentiale ikke udnyttes.

 

 

Hvad er et PIM?

Et Product Information Management (PIM) system sikrer central og nem styring af information omkring produkter med et fokus på det data der er nødvendigt for at markedsføre og sælge produkter på tværs af kanaler såsom webshop, mobil, print, point-of-sale systemer, feeds til samarbejdspartnere m.v.

 

Data og billeder omkring produkter kan komme fra ERP, samarbejdspartnere, services man køber informationer fra eller via indtastning i en brugervenlig grænseflade, hvorfra man også placerer produkterne i relevante kategorier og kataloger.

 

Hele grundideen er at spare betydelige ressourcer på at holde produkter, attributter og kataloger vedlige. Ud over dette gør et PIM det langt nemmere at udvælge og præsentere de produktinformationer der er relevante i en given salgskanal, hvilket er afgørende i forhold til f.eks. SEO, konverteringsraterne og den generelle kundeoplevelse.

 

Netop for at skabe den gode kundeoplevelse, er det vigtigt at hvis virksomheden vil være relevant for sine kunder, skal den være i stand til at sammenkoble produktegenskaber med adfærds- og præferencedata. Kort sagt: for at kende kundernes produktpræferencer er man nødt til at kende sine produkter.

 

Hvilken værdi får du ud af et PIM?

 

  • Èt centralt sted for alt dit arbejde med produktdata, herunder også i forhold til andre samarbejdspartnere såsom fotografer, leverandører, bureauer m.v.
  • Højere datakvalitet, f.eks. ved brug af komplethed beregninger, som gør det umuligt at publicere produkter som scorer lavt på datakvalitet
  • Højere konverteringsrater på dine salgskanaler og bedre placering i søgemaskiner
  • Danner fundament for en omni-channel strategi, da det er let at styre produkter per kanal
  • Omkostningsbesparelser i produkthåndteringen
  • Lettere on-boarding af nye leverandører, hvor du kan stille krav til datakvalitet
  • Langt lettere at komme ud i andre kanaler og sprog

 

 

Mød eksperterne

Du kan møde eksperter fra Netcompany til event d. 22 November.

mehdiMød f.eks Mehdi

dss_big-grayscaleEller Dan Strang Søndergaard

 

 

 

Leave your thought here

*Note: Your email will be kept secret and not be published