featured

Kunden I Centrum: Et konkurrenceparameter der optager danske virksomheder

Kunden I Centrum: Et konkurrenceparameter der optager danske virksomheder

Dette indlæg er produceret som en del af #KICDK – Kunden i Centrum. KICDK er et program der kører i 2016/2017 i samarbejde med Dansk Erhverv, NBI, ITBranchen, Sitecore og en række af branchens stærkeste aktører inden for “strategisk kundecentricitet” med målet om at rykke konkurrencefordelene for danske virksomheders digitalisering og kundecentricitet

 

Læs mere om #KICDK – eller start med at måle din egen kundecentricitet på kundemålskiven her.

Det har om noget, været i 2016 at der i særdeleshed kom fokus på IoT (Internet of Things), Big Data, Dataanalyse og IT i sin bredeste og mest kommercielle udgave for både B2C og B2B.  Man har ikke kunne være mange minutter online, før man er stødt ind i buzz-ordet “digital transformation” i den ene eller den anden sammenhæng.

 

Der er dog også andre ting der fylder i de danske virksomheder i forbindelse med øget digitalisering.  Et af disse, er hvordan mn skaber den bedste mulige kundeoplevelse for den enkelte kunde med teknologien og digitaliseringen som partner, frem for modstander. Dette fokus kom til udtryk d. 22 november i Børssalen til arrangementet ”Bedre Forretning – med kunden i centrum”

 

Allerede fra starten af dagen var der en summen og en forventning til dagens arrangement og de tilhørende aktiviteter, key-note speaker, håndgribelige eksempler, speed-dating af eksperter og rundbords diskussioner. Det er her, at jeg kan afsløre, at det var en fornøjelse som en del af Networked Business Initiative at se arrangementet starte op med fuldt hus og stilheden der fulgte med, da CEO Michael Lerche fra Lomax gik på scenen og med sin pragmatiske tilgang til den digitale revolution og udvikling, tilsat en fornuftig gang købmandskab, satte kundecentricitet i perspektiv og fik påpeget at det er et helt essentielt konkurrenceparameter.

 

Michael Lerche blev fulgt af Lars Bo Petersen (NNIT) og Jesper Jørgensen (Hjaltelin Stahl) til en gennemgang af et af tidens store værktøjer til netop at arbejde udefra – og ind – med kundecentricitet: #CEM, Customer experience management. Dette fortalt blandt andet ved at se på NNITs rejse med selvsamme værktøj.

 

”Elsk jeres kunder – hvordan vil I ellers få dem til at elske jer?”
– mantra fra Lars Bo Petersen, NNIT

 

Herfra var jeg desværre ikke mere tilstede i selve børssalen, da jeg i stedet havde fornøjelsen af, at interviewe flere af arrangementets partnerne samt adskillige af de deltagende virksomheder (hold et vågent øje med de sociale medier, vi har tænkt os at dele guldkornene med jer) om hvorfor de har valgt at deltage i et event om kundecentricitet – og hvordan de selv arbejder med det hjemme i deres egne virksomheder.

 

Det kom der en masse rigtig godt ud af. Det var et gennemgående træk i interviews og samtaler jeg havde i løbet af dagen og i den efterfølgende dialog og opfølgning på arrangementet, at danske virksomheder, både små og store, har øjnene skarpt rettet mod kunden og muligheden for at differentiere sig igennem kundecentricitet. Ifølge internationale undersøgelser et fornuftigt valg, da det kan give op til 2,6 gange større salgsvækst end konkurrenterne at være i front på feltet (“Making Better Business Decisions by Leveraging (Big) Data,” INSEAD Research Study, 2014).

 

photo: Søren Wesseltoft
photo: Søren Wesseltoft

Nu skal vi sammen bare holde øjnene på kunden og fortsætte danske virksomheders fælles rejse mod Kunden I Centrum – her fra NBI har vi tænkt os at gøre vores. Vi fortsætter med at dele viden om kundecentricitet, referater fra event d. 22 november, og mere information om værktøjer der kan hjælpe med i arbejdet med strategisk kundecentricitet

 

Så følg med lige her på websitet, hold øje med os på Twitter, Facebook og LinkedIn – for vi er først lige startet!

 

Skrevet i samarbejde med  Carsten Johansen, NBI

 

Leave your thought here

*Note: Your email will be kept secret and not be published