featured partner blogs

Parkér buzzen og skab forretningsværdi digitalt

Parkér buzzen og skab forretningsværdi digitalt

Dette indlæg er produceret som en del af #KICDK – Kunden i Centrum. KICDK er et program der kører i 2016/2017 i samarbejde med Dansk Erhverv, NBI, ITBranchen, Sitecore og en række af branchens stærkeste aktører inden for “strategisk kundecentricitet” med målet om at rykke konkurrencefordelene for danske virksomheders digitalisering og kundecentricitet.

 

Læs mere om #KICDK – eller mål din egen kundecentricitet på kundemålskiven her.

 
Vi ved det alle sammen. Det er lige meget, om vi sidder i det private eller det offentlige. Om vi er mange eller få. Om vi har været i gang længe eller netop er startet op.
Vi skal have en stærk digital tilstedeværelse.

 

Af Sara Green, Digital Strategy Manager,  DIS/PLAY

Vi hører det konstant: Vores kunder er digitale, og de er altid på. Men den konstante reminder er altafgørende for vores forretning. 80 % af alt salg starter nemlig digitalt, så oftest er et digitalt touch point den første kontakt kunderne har med et brand. Hvert touch point er derfor i sig selv essentielt for, hvad brugeren træffer af valg i sidste ende. Det betyder, at 90 % af virksomheders fremtidige konkurrenceevne og vækst handler om digital udnyttelse (Forrester 2015).

 

Det betyder også, at vi skal have en digital strategi, der skaber værdi. Med den kan vi gå fra siloopdelte digitale knopskudslignende tiltag til sammenhængende digital tilstedeværelse, der skaber forretningsværdi.

 

For problemet, mange oplever, er, at deres digitale initiativer ikke skaber nok forretningsværdi. Måske er vi på Facebook uden en reel plan. Mange af os har en Google Analytics-konto, men ved ikke helt, hvad vi skal kigge efter. Vi har masser af indsigt og viden, men hvordan omsætter vi det til konkret og operationel forretningsværdi i hverdagen? Om det er kendskab, understøttelse af salg, brand-engagement eller konkret eCommerce-konvertering.

 

Vi skal skabe den rette værdi for brugeren i alle digitale touchpoints, og derigennem øge forretningsværdien.

 

Omnichannel-jagten

Når den digitale strategi skal udvikles, så sigter mange efter det forjættede omnichannel-land. For mange er omnichannel-buzzen blevet hverdag, og bureauer og virksomheder sukker længselsfuldt i kor efter at få mulighed for at lave den ultimative omnichannel-løsning.

 

Omnichannel kan koges ned til, at uanset hvilken kanal, brugeren møder din virksomhed på, hænger oplevelsen sammen på en meningsfuld måde, der skaber værdi. Brugeren er i centrum, og bliver drevet fremad, med sin egen interesse og behov i fokus. Og der er her, at kæden hopper af for de fleste virksomheder.

 

Mange omnichannel-cases viser nemlig virksomheder, hvis mål er at bruge data til at forsøge at jage de øjeblikke, hvor virksomhederne kan ramme forbrugeren med push-kommunikation og marketingbudskaber, så de køber. Men så handler det ikke længere om brugerens behov.

 

Det handler om virksomhedens. Og det kan brugeren mærke.

 

Altså bryder vi omnichannel-løftet om den sømløse oplevelse, hvor brugeren bliver bragt gnidningsfrit frem, indtil deres behov er stillet. Konsekvensen er, at brugerne stiger af toget, hvis virksomhederne kun kører efter deres egne mål og interesser. Og udvalget af alternative toge er næsten uendeligt.

 

Brugerrejsen er nøglen

Virksomhederne skal investere i at lære deres brugere at kende, så de kan give dem en bedre oplevelse med brandet. Virksomhederne skal starte med brugerrejserne. Her ligger nøglen. Hvis virksomheder skal lykkes med omnichannel, skal de lave brugerrejser og mappe alle touchpoints, så brugeren og brugerens behov er tilbage i centrum.
Den viden og indsigt skal virksomhederne omsætte til forbedrede produkter og services. Den afledte effekt af det oprigtige brugerfokus er, at virksomheden skaber den gode brugeroplevelse og dermed skaber en bedre forretning.

 

Med den indsigt, data og viden er det altafgørende, at virksomhedens digitale tilstedeværelse prioriteres. Der er mange platforme, tiltag og initiativer. Prioriteringen af dem er et vigtigt skridt på vejen mod at øge forretningsværdien.

 

Den digitale strategi er et vigtigt skridt på vejen mod at gå fra siloopdelte og digitale knopskud til en fokuseret digital tilstedeværelse, der skaber øget forretningsværdi.

 

Leave your thought here

*Note: Your email will be kept secret and not be published